Czy doświadczasz złudzenia, że zbyt często pojawiasz się na stacjach benzynowych? Wydajesz za dużo na paliwo, a tankowanie pod korek powinno pozwolić Ci przejechać znacznie więcej kilometrów? Jeśli odpowiedź na te pytania jest twierdząca, to znaczy, że Twoje auto spala za dużo. Zakładając, że nie ma na to wpływu zły stan techniczny pojazdu, możesz zaoszczędzić nawet 20 – 30 % paliwa, stosując się do kilku prostych wskazówek. Oto one:
1. Usuń z wnętrza samochodu zbędne rzeczy – przez lata eksploatacji często znosimy do auta różne przedmioty, które na stałe zostają w bagażniku, a w rzeczywistości przydają się od wielkiego święta. Należy pamiętać, że wszystko to nie tylko zajmuje miejsce, ale też sporo waży, co przekłada się na spalanie.
2. Zadbaj o prawidłowy stan powietrza w kołach – producent każdego modelu auta określa idealną dla niego wartość powietrza w oponach. Jednak z biegiem czasu powietrze delikatnie schodzi z kół i jest to zjawisko zupełnie normalne. Dlatego trzeba cyklicznie sprawdzać stan napompowania. Zbyt mała wartość jest równoznaczna ze zwiększonym zużyciem paliwa.
3. Wyłącz zbędne odbiorniki prądu – radio, klimatyzacja, nawiew, ogrzewanie tylnej szyby i inne elektryczne elementy wyposażenia auta – wszystko to stwarza potrzebę wyprodukowania znacznej ilości energii, a więc jest dużym wyzwaniem dla alternatora. Jego intensywna praca przekłada się z kolei na obciążenie jednostki napędowej, co skutkuje jej wzmożonym apetytem na paliwo.
4. Regularnie wymieniaj elementy eksploatacyjne – w zależności od modelu pojazdu, a także warunków, w jakich się poruszamy, co ok. 10-20 tys. km należy wymieniać olej w silniku (wraz z filtrem oleju), a także filtr powietrza, paliwa i filtr kabinowy (przeciwpyłkowy).
5. Jak najszybciej ruszaj z miejsca – jest to istotne szczególnie zimą, kiedy trzeba przygotować pojazd do jazdy. W tym celu wielu kierowców skrobie szyby przy uruchomionym silniku (w ten sposób narażamy się na otrzymanie mandatu). Jednostka napędowa jest wyziębiona, a więc komputer steruje składem mieszanki, zwiększając odpowiednio wartość benzyny lub oleju napędowego. Dlatego warto niezwłocznie ruszać z miejsca po odpaleniu, aby motor jak najszybciej się nagrzał.
6. Unikaj jazdy z otwartymi oknami – uchylone szyby powodują zwiększone opory powietrza, a więc wzrost zapotrzebowania na energię.
7. Nie wciskaj gazu do oporu – optymalnym jest wciskanie pedału przyspieszenia do ok. 70-80%. Pozwoli Ci to sprawnie ruszyć ze świateł, jednocześnie nie powodując wiru w baku.
8. Utrzymuj odpowiednie obroty silnika – nowoczesne auta posiadają elektroniczne systemy, podpowiadające, z jaką prędkością obrotową należy jechać i kiedy zmieniać bieg, aby spalanie było jak najniższe. Jeśli nasz samochód nie ma takiej funkcji, można orientacyjnie przyjąć, iż nie należy przekraczać wartości ok. 3000 obr/min w jednostkach benzynowych oraz 2000 – 2500 obr/min w silnikach diesla. Pamiętać jednak należy, że ekonomia nie zawsze idzie w parze z troską o stan techniczny motoru. Zdrowsza jest bowiem dla niego jazda z nieco podniesionymi obrotami niż ze zbyt niskimi.
9. Hamuj silnikiem, o ile to możliwe – uważnie obserwuj drogę i odpowiednio reaguj na to, co się wokół Ciebie dzieje. Nie warto się nadmiernie rozpędzać, wiedząc, że za chwilę i tak będziemy zmuszeni się zatrzymać. W takim przypadku bardziej ekonomiczne jest nabranie prędkości i wyrzucenie biegu na luz. Jeśli zaś będziemy zmuszeni do niezwłocznego hamowania – starajmy się to zrobić za pomocą silnika. Jadąc na biegu, puszczamy gaz i pozwalamy autu samoczynnie wytracić prędkość. W ten sposób chwilowe zużycie paliwa wynosi dokładnie zero.
10. Unikaj gwałtownego przyspieszania oraz jazdy z autostradowymi prędkościami – w dużym uproszczeniu można przyjąć, iż nasze auto będzie najbardziej ekonomiczne podczas spokojnej jazdy z prędkością do ok. 90-100 km/h. Zwiększając tę wartość, samochód musi pokonać znacznie większy opór powietrza, co powoduje wyraźny wzrost spalania.
Niniejszy poradnik zawiera istotne wskazówki, dzięki którym znacząco zaoszczędzisz na stacji benzynowej. Czynników wpływających na wysokość spalania jest oczywiście dużo więcej. Decydują o tym między innymi rodzaj jednostki napędowej (benzyna/diesel, benzyna + gaz, hybryda), skrzynia biegów, z którą ona współpracuje (automatyczna/manualna), jak również stan techniczny samochodu (często awarii ulegają liczne czujniki – czujnik temperatury, sonda lambda itp. – które również w znaczącym stopniu wpływają na spalanie.
Najważniejszym czynnikiem jest jednak styl naszej jazdy. Eco – driving staje się dziś coraz bardziej popularny. Głównym jego zamierzeniem jest dostosowywanie prędkości i przełożeń skrzyni biegów do warunków drogowych. Pierwszy bieg służy tylko do ruszania, należy dążyć do jak najszybszego wrzucenia najwyższego biegu (w miarę możliwości), spokojnego charakteru jazdy oraz wytracania prędkości poprzez hamowanie silnikiem. Dzięki tym prostym trikom, w perspektywie kilku lat, w naszym portfelu zostanie o wiele więcej pieniędzy